Fiat Uno Turbo i.е.: 40 години скорост, технологии и дързост

Новини, история, коментари и всичко свързано с моделите на Fiat Uno (146А и 146Е) и Novo Uno.
Аватар
FIRE NG
Администратор
Мнения: 304
Регистриран на: 31 Мар 2007, 19:20
Местоположение: София
Обратна връзка:
Fiat Uno Turbo i.е.: 40 години скорост, технологии и дързост

Мнение от FIRE NG »

Изображение

Спортен автомобил, маскиран като хечбек: през 1985 г. Uno Turbo, т.е., въвежда турбо в B сегмента, изправяйки се срещу ожесточена конкуренция със своята усъвършенствана технология, вълнуваща производителност и нетрадиционен стил.

- Първата серия (1985–1989) се отличава с 1.3-литров двигател със 105 к.с., електронно впръскване на гориво Bosch, електронно запалване Magneti Marelli и тегло от само 845 кг, гарантиращо автентично спортно изживяване, достигайки максимална скорост от 200 км/ч и ускорявайки от 0 до 100 км/ч за 8,3 секунди.

- Втората серия (1989–1994) се отличава с подобрен обем от 1372 куб.см, нова турбина Garett T2, увеличение до 116 к.с. и ускорение от 0 до 100 км/ч за 7,7 секунди. Освен това, тя се отличава с по-семпъл външен вид и изискан интериор, волан Momo, ергономични седалки, люк на покрива и централно заключване с дистанционно управление.

- Произвеждан до 1994 г. в 50 000 бр. и няколко редки, персонализирани версии, проектирани от производители на исторически каросерии, Uno Turbo i.e. е един от най-търсените италиански Йънгтаймери.

- Достъпна кола мечта, този символ на 80-те години на миналия век е бил известен с тестовете си от Микеле Алборето на пистата Жакарепагуа в Бразилия.

Преди 40 години FIAT представи един от най-изненадващите и нетрадиционни автомобили, слизали някога от поточната линия на завода в Mirafiori: Uno Turbo i.e. Това беше ерата на малките „джобни ракети“, време, когато младите хора и моторните ентусиасти жадуваха за превозни средства, които можеха да съберат динамика, подобна на спортен автомобил, в каросерия на хечбек. В отговор на FIAT на тази тенденция, която вече беше зададена във Франция и Германия, Uno Turbo i.e. направи стилно навлизане в елитен клуб, доминиран от уважавани състезатели, със своята уникална комбинация от модерни технологии, вълнуваща производителност и отличителен стил.

Роберто Джолито, ръководител на Stellantis Heritage, заяви: „Uno Turbo, т.е., беше много повече от малък спортен автомобил. Той беше постижима мечта и символ на свобода за цяло поколение, чието сърце биеше в ритъма на турбото. Той притежаваше решителност, характер и неповторим звук, който можеше да привлече вниманието. Това беше кола, която говореше на младите хора, но го правеше със зрял език, състоящ се от технологии и иновации. И до днес, четиридесет години по-късно, тя е с мил спомен за тези, които са я карали. Някои автомобили никога не остаряват, а се превръщат в символи на епоха или поколение, което все още вярва в мечтите.“

Официално представен през пролетта на 1985 г., когато двугодишният Fiat Uno вече беше продал над 1 милион бройки, Turbo i.e. е продукт на проста, но ефективна рецепта: 1301-кубиков двигател с електронно впръскване на горивото Bosch, електронно запалване от Magneti Marelli и водно охлаждан турбокомпресор IHI VL2 с въздушен интеркулер. Това води до 105 к.с. и впечатляващите 147 Нм въртящ момент при 3200 об/мин, максимална скорост от 200 км/ч и ускорение от 0 до 100 км/ч за 8,3 секунди – всичко това в каросерия, тежаща само 845 кг.

За да завърши спортния си облик, шасито е оборудвано със стабилизираща щанга и спирачна система с предни вентилирани дискове. Петстепенната скоростна кутия е заимствана от Fiat Ritmo 105 TC. Аналогово табло Veglia-Borletti или (по заявка) напълно дигиталното Nippon-Seiki, е истинска наслада за окото: скоростомер, оборотомер и уреди за налягане, температура на маслото, температура на водата, гориво и, разбира се, турбо. Забележително е, че включва и иновативния „контролен панел“ – дисплей, който следи състоянието на вратите, светлините, охлаждането и смазването – съвсем нова функция в компактния сегмент.

Каросерията е с ревизирана предна броня с интегрирани фарове за мъгла и отвори за насочване на въздуха към интеркулера и маслото, прагове и арки на колелата, взети от Uno SX, и задна врата от фибростъкло със спойлер. 13”-инчовите алуминиеви джанти Abarth със скорпиона на червен фон и диамантено шлифоване бяха оборудвани с нископрофилни гуми 175/60. Интериорът беше витрина на спортната елегантност: черно кадифе, украсен с петте червени ленти с логото на Fiat, червен мокет, черни предпазни колани, волан с четири спици и червен часовник с течни кристали. И за да завърши всичко, той издаваше дълбок звук благодарение на овалния си хромиран накрайник на ауспуха.

През 1985 г. дори Микеле Алборето, официалният пилот на Ferrari във Формула 1 по това време, искаше да се включи в действието Uno Turbo. Специална сесия, организирана за него от FIAT на пистата Jacarepaguá в Бразилия, попадна в заглавията по целия свят. В края на теста италианският шампион не скри изненадата си: „Забавен е, отзивчив и турбото кара сърцето ви да бие учестено. С малко повече конски сили би бил перфектен за пистата.“ Аплодисментите от пилота на най-известния болид на планетата допринесоха много за затвърждаването на репутацията на Uno Turbo.

През 1986 г. първата актуализация въвежда нови цветове, нова решетка, съответстващи странични огледала, ивици „Turbo i.e.“ по страните и дебюта на по-видимото зелено дигитално табло.

Рестайлингът от 1987 г. – моделната година 1988 – въвежда революционната (но проблематична) система „Antiskid“, проектирана от AP Lockheed, която действа само върху предните колела. Три години по-късно дебютира по-зрялата и модерна втора серия. Двигателят се отличава с подобрен обем от 1372 см3, нова турбина Garett T2, увеличение на мощността до 116 к.с. и ускорение от 0 до 100 за 7,7 секунди. В същото време, той идва с по-семпъл външен вид: брони с червена лента, интегриран спойлер, нови алуминиеви джанти с четири спици, по-ергономичен интериор, седалки с черни и сиви квадратчета и кожен волан Momo. Имаше и версия със 112 к.с. и катализатор, произведена, за да отговаря на регламента Euro 1, както и изключително спортната състезателна версия, която се отличаваше със съответстващи детайли, лого с надпис „курсив“ и множество допълнителни екстри: люк на покрива, дистанционно заключване, система за измиване на фаровете, електрически прозорци и металик боя.

Интересното е, че и в двете серии някои Fiat Uno Turbo (т.е. автомобили) са били превърнати в уникални екземпляри от каросерийни майстори, които са закупили каросерии директно от FIAT. След това всеки автомобил е бил реновиран по поръчка с персонализирани цветове, детайли, джанти и фини материали, като кожа или алкантара. Освен това, те са получили функции, като климатик, които могат да бъдат намерени само в автомобили от по-високите сегменти.

Тези специални елементи са проектирани от исторически производители на каросерии като Сционери(Scioneri), Джанини(Giannini), Морети(Moretti) и Хьорман(Hörmann), чиито имена често са били вписани и в документите за регистрация на автомобила. През 1986 г. Морети представя Uno Turbo MX, който се откроява с едноцветния си дизайн, алуминиеви джанти с нископрофилни гуми, интериор от Алкантара и табло от шипово дърво с цифрово арматурно табло.

Fiat Uno Turbo i.e. се произвежда до 1994 г. (като някои регистрации са извършени и през 1995 г.), предавайки щафетата на Punto GT. За времето си той печели над 50 000 шофьори, впечатлявайки както с търговския си успех, така и със способността си да плени въображението на цяло поколение. И до днес ревът на добре запазен Uno Turbo все още може да завърти главата на почти всеки, независимо дали е запознат с него или не.

В крайна сметка, успехът на Uno Turbo далеч надхвърля техническите му спецификации. Той се превръща в символ за цяло поколение, което „andava al massimo e voleva una vita spiricolata“, както е пял Васко Роси. През годините неговият бунтарски и несломим дух го е превърнал в един от най-търсените Йънгтаймери. Малко са оцелели, особено в оригиналната си конфигурация, като цените достигат 20 000 евро – не е зле за автомобил, струвал 14 450 000 лири през 1985 г. Въпреки това, като оставим настрана парите, наследството му продължава да живее.С Uno Turbo, Fiat поема риск и донася турбо двигателя в сърцата на своите автомобили и клиенти, раждайки икона на свобода и удоволствие, която все още реве след всички тези години.

Източници:
:arrow: https://www.media.stellantis.com
:arrow: https://www.stellantisheritage.com
Fiat Uno(146E) 1.0 i.e S - "powered by FIRE 8V"
Fiat Idea(350) 1.9 mJet 8V 'Emotion'
Fiat Bravo(198) 1.4 tJet 120 'Emotion'
Fiat Punto(188) 1.2 16V 'ELX Speedgear'
Fiat Regatta 1.9 DS

Публикувай отговор