Двигателят FIRE на Фиат Уно, технологичното бижу на FIAT

Новини, история, коментари и всичко свързано с моделите на Fiat Uno (146А и 146Е) и Novo Uno.
Аватар
FIRE NG
Администратор
Мнения: 308
Регистриран на: 31 Мар 2007, 19:20
Местоположение: София
Двигателят FIRE на Фиат Уно, технологичното бижу на FIAT

Мнение от FIRE NG »

Двигателят FIRE на Фиат Уно, технологичното бижу на Fiat Group/FCA.

Роботите влизат във футуристичния завод Termoli 3, създаден специално през 1985 г. за изграждането на новия двигател FIRE, чиято история е тясно свързана с Фиат Уно/Fiat Uno. Всъщност това беше първият автомобил на Fiat, оборудван с това италианско инженерно бижу, произвеждано в продължение на 39 години и в над 26 милиона бройки. Името му е акронимът на Fully Integrated Robotized Engine и се отнася до иновативния метод, с който е създаден, т.е. системата Robogate на Comau S.p.A.

Вероятно всеки в Италия е карал кола с FIRE двигател!
769 cc., 999 cc., 1108 cc., 1242 cc. и 1368 cc., 8V и 16V, SOHC или DOHC, атмосферен или с Turbo, от 34 до 180 к.с.
Изображение

Въпреки, че е изключително често срещан и неатрактивен, той вероятно е един от най-подходящите двигатели в историята.
В сравнение с предишния двигател, използван във от Fiat Group, новият FIRE е по-компактен и по-лек (само 69 кг.), с по-опростена във философията на конструкцията (95 компонента по-малко), по-модерен (преминаване от система с долен разпределителен вал OHV към разпределителна система с горен разпределителен вал OHC), по-надеждни и по-лесни за сглобяване. Накратко, проект с голяма дълготрайност и моторно инженерство, който е синоним на надеждност и качество.

Той е чудо на инженерството и простотата (273 части), роботизираното производство (107,5 минути за построяване на един двигател), което води до забележителна производителност и изключителна надеждност за неговите размери, като същевременно поддържа изключително ниски експлоатационни разходи.

Най-новите версии дори имат електро-хидравлична система за управление на клапаните "MultiAir", което по същество е хидравлична система между гърбицата и клапана, с възможност за промяна на момента на отваряне и затваряне на всмукателните клапани, както и на тяхното повдигане, дори отваряне на клапана два пъти по време на фазата на всмукване и позволява на двигателя да работи без въздух.

Източник:
https://www.passioneautoitaliane.com
Fiat Uno(146E) 1.0 i.e S - "powered by FIRE 8V"
Fiat Idea(350) 1.9 mJet 8V 'Emotion'
Fiat Bravo(198) 1.4 tJet 120 'Emotion'
Fiat Punto(188) 1.2 16V 'ELX Speedgear'
Fiat Regatta 1.9 DS