Autobianchi: Историята на марката, която революционизира малките автомобили

История. Всичко за старите модели:
Fiat 850 (1964-73); Fiat 127 (1971-83); Fiat 128 (1969–85); Fiat Fiorino (146 & 147);
Innocenti Koral 45/Innocenti Koral 55/65; Lancia/Autobianchi Y10; Autobianchi A112;
Аватар
FIRE NG
Администратор
Мнения: 308
Регистриран на: 31 Мар 2007, 19:20
Местоположение: София
Autobianchi: Историята на марката, която революционизира малките автомобили

Мнение от FIRE NG »

Autobianchi е италианска автомобилна марка, която, макар и никога да не достига славата на гиганти като Fiat, Lancia или Alfa Romeo, успява да си извоюва уникално място в автомобилната история. Нейната история е пример за това как иновациите, качеството и смелият дизайн могат да оставят незаличима следа.

Раждането на един съюз

Историята на Autobianchi започва през 1955 г., благодарение на изключително съвместно предприятие между три стълба на италианската индустрия:

- Bianchi: историческа компания, известна със своите велосипеди, но която също така има солиден опит в производството на автомобили и търговски превозни средства.

- Pirelli: известният производител на гуми.

- FIAT: торинският гигант, който осигури капитала и огромния си опит в сектора.

Целта на това партньорство беше ясна: да се създаде компания, която произвежда автомобили от висок клас, предназначени за по-взискателна аудитория, търсеща нещо повече от обикновен компактен автомобил. За разлика от Fiat, Autobianchi се фокусира върху иновативни, луксозни и технологично напреднали модели, насочени към нишов пазар.

Ранни успехи и иновации

Първият модел, Bianchina, е пуснат на пазара през 1957 г. Базиран на механиката на Fiat 500, Bianchina се откроява с по-елегантния и изискан дизайн, с луксозни покрития, които го превръщат в „малък флагман“ за града. Bianchina е голям успех и се превръща в символ на италианския икономически бум.

Истинският скок в качеството дойде с Primula от 1964 г. Този автомобил беше истинска революция: това беше първият автомобил с предно предаване и напречно разположен двигател на групата Fiat. Тази конфигурация, която по-късно ще бъде възприета от почти всички съвременни автомобили, увеличи максимално вътрешното пространство и подобри поведението на пътя. Primula демонстрира способността на Autobianchi да бъде лаборатория за иновации за групата Fiat.

Ерата на прототипите и интеграцията с Lancia

През 1967 г. Autobianchi е изцяло придобита от Fiat. Под новото ръководство компанията продължава да настоява за иновации, особено с въвеждането на нови модели. През 1969 г. A111 е средно голям седан, който включва механиката на Primula, но е проектиран за по-зряла и традиционна аудитория.

Най-известният модел, който определя цяло поколение, обаче е A112. Лансиран през 1969 г., A112 е малък градски автомобил, по-изтънчена алтернатива на Fiat 127. Компактният му размер, лесното управление и елегантният му дизайн го превръщат в икона. Спортните версии на Abarth, в частност, печелят сърцата на ентусиастите, превръщайки се в еталон за малки спортни автомобили от 70-те и 80-те години на миналия век.

В средата на 70-те години на миналия век Fiat решава да интегрира Autobianchi в групата Lancia. По този начин миланската марка се превръща в продължение на гамата на Lancia, фокусирайки се върху компактни, луксозни модели като A112, докато Lancia се грижи за по-големите и престижни модели.

Лебедовата песен: Autobianchi Y10

Последната глава в историята на Autobianchi е Y10, представен през 1985 г. Проектиран да замени A112, Y10 е малък, луксозен автомобил с обсесивно внимание към детайлите и отличителен, почти квадратен стил, който го прави уникален. Y10 се продава в Италия под марката Autobianchi, докато на всички останали европейски пазари се предлага като Lancia Y10. Това бележи началото на края за марката.

През 1995 г. производството на Y10 е преустановено и неговият наследник, Lancia Y, се продава по целия свят само под марката Lancia. Името Autobianchi изчезва от пазара, но не и от паметта на ентусиастите.

Наследството на Аутобианки

Autobianchi беше много повече от просто марка: това беше тестова площадка за Fiat Group, лаборатория, където се експериментираха с нови технологии и дизайнерски концепции. Автомобилите ѝ, от Bianchina до Y10, бяха синоним на елегантност, иновации и качество, демонстрирайки, че дори малка кола може да бъде замислена и построена като произведение на изкуството.

Източник:
https://www.passioneautoitaliane.com
Fiat Uno(146E) 1.0 i.e S - "powered by FIRE 8V"
Fiat Idea(350) 1.9 mJet 8V 'Emotion'
Fiat Bravo(198) 1.4 tJet 120 'Emotion'
Fiat Punto(188) 1.2 16V 'ELX Speedgear'
Fiat Regatta 1.9 DS