Как работи технологията Mild Hybrid на Fiat Panda и 500

Автомобилни и корпоративни новини от FCA/Stellantis N.V. - Fiat, Lancia, Alfa Romeo, Maserati, Abarth, Chrysler, Dodge, Jeep, RAM, MoPar, Opel, Peugeot, Citroën, DS Automobiles, VM Motori, Comau, Leasys, Free2Move.
Аватар
FIRE NG
Администратор
Мнения: 308
Регистриран на: 31 Мар 2007, 19:20
Местоположение: София
Как работи технологията Mild Hybrid на Fiat Panda и 500

Мнение от FIRE NG »

Хибридната душа на Fiat Panda и 500:

Как работи технологията Мек Хибрид/Mild Hybrid

Революцията в електрификацията на Fiat стартира с два от най-емблематичните модели на компанията: Fiat Panda и Fiat 500. Чрез внедряването на система Mild Hybrid (MHEV), тези автомобили предлагат по-ефективно шофиране, намалявайки разхода на гориво и емисиите без необходимост от външно зареждане. В основата на тази иновация е новият бензинов двигател FireFly, инженерно чудо, което съчетава традиция и модерност.

Модерно сърце, което почита миналото: двигателят FireFly
Изображение
В сърцето на хибридната система е новият 1,0-литров 3-цилиндров двигател от семейството FireFly, наследник на легендарния двигател Fire, който е задвижвал милиони автомобили Fiat. Този двигател осигурява максимална мощност от 70 к.с. (51,5 kW) при 6000 об/мин и въртящ момент от 92 Nm при 3500 об/мин, стойности, които осигуряват отлична пъргавина в градския трафик.

Архитектурата му е проектирана така, че да увеличи максимално топлинната ефективност и да сведе до минимум триенето. Цилиндровата глава с два клапана на цилиндър и система за безстепенно променливо газоразпределение и компактната горивна камера работят заедно, за да постигнат високо съотношение на компресия (12:1). Това, в комбинация с външния EGR клапан за рециркулация на отработените газове, оптимизира производителността на двигателя. Освен това, картерът от лята алуминиева сплав, създаден в сътрудничество с Teksid, допринася за ниско тегло от само 77 кг, подобрявайки както отзивчивостта на автомобила, така и намалявайки разхода на гориво.

Сърцето на системата: BSG и неговата батерия

Магията на хибрида се проявява чрез системата BSG (Belt-integrated Starter Generator).
Това устройство, монтирано директно върху двигателя и свързано чрез спомагателния ремък, изпълнява двойна функция:

- Рекуперация на енергия: По време на спиране и забавяне, BSG действа като генератор, възстановявайки кинетичната енергия, която иначе би била загубена.

- Подпомагане на двигателя: Рекуперираната енергия се съхранява в литиева батерия с капацитет 11 Ah. Този резерв се използва за осигуряване на пиково увеличение на мощността от 3,6 kW по време на ускорение, подпомагайки двигателя с вътрешно горене и намалявайки натоварването му.
BSG също така управлява бързото и безшумно рестартиране на двигателя след спиране, например на светофар.

Режим на движение по инерция за ефективно шофиране

Един от най-иновативните аспекти на тази технология е възможността за движение в режим „по инерция“. Благодарение на индикацията на арматурното табло, водачът може да постави трансмисията в неутрално положение под 30 км/ч. В тази фаза бензиновият двигател се изключва и всички функции на автомобила (хидравлично управление, спирачки, аудио система) продължават да се захранват от литиево-йонната батерия, което осигурява пълен контрол и значителни икономии на гориво.

6-степенната скоростна кутия и обща оптимизация

Системата „мек хибрид“ е съчетана с еволюция на 6-степенната ръчна скоростна кутия C514.
Тази скоростна кутия е оптимизирана за подобряване на ефективността и комфорта при шофиране:

- Новите компоненти с ниско триене и специфичната смазка намаляват загубите на енергия.

- По-дългата шеста предавка спомага за ограничаване на разхода на гориво при извънградски маршрути.

- Понижаването на целия силов агрегат с 45 мм спомага за понижаване на центъра на тежестта на автомобила, подобрявайки стабилността и поведението на пътя.

Модулна архитектура за бъдещето

Двигателят FireFly е част от ново семейство двигатели, разработени от FCA, за да бъдат модулни и адаптивни към различни приложения.
Тази базова структура осигурява не само ефективност и производителност, но и стандартизация, която улеснява производството и проправя пътя за бъдещи разработки, потвърждавайки ангажимента на Fiat към все по-ефективно и устойчиво бъдеще на мобилността.

Източник:
https://www.passioneautoitaliane.com
https://www.tjvickers.co.uk/fiat/-hybrid
Fiat Uno(146E) 1.0 i.e S - "powered by FIRE 8V"
Fiat Idea(350) 1.9 mJet 8V 'Emotion'
Fiat Bravo(198) 1.4 tJet 120 'Emotion'
Fiat Punto(188) 1.2 16V 'ELX Speedgear'
Fiat Regatta 1.9 DS