Историята на Fiat Uno

Новини, история, коментари и всичко свързано с моделите на Fiat Uno (146А и 146Е) и Novo Uno.
Заключено
Аватар
FIRE NG
Администратор
Мнения: 303
Регистриран на: 31 Мар 2007, 19:20
Местоположение: София
Обратна връзка:
Историята на Fiat Uno

Мнение от FIRE NG »

Fiat Uno е представен през януари 1983 г., като наследник на остарелия Fiat 127, а през 1984 година печели приза Кола на годината.

През 80-те години Европа има нужда от малък, икономичен и надежден автомобил с ниски експлоатационни разходи - Uno напълно отговаря на тези условия. Колата става известна с почти революционните за това време нововъведения, като версията i.e., двигателите FIRE (Fully Integrated Robotized Engine) и др.

Хечбекът дълъг 3.70 м. се произвежда във варианти с 3 и 5 врати, а първите модели са - 45 (903 куб.см, 45 к.с), 55 (1116 куб.см, 55 к.с) и 70 (1301 куб.см, 70 к.с). Колата е с предно предаване, напречно разположен 4 цилиндров двигател (OHC) и добър вътрешен и външен дизайн дело на Дж. Джуджаро. Отличава с малкия разход на гориво - около 5 л./100 км. и 6-7 л. при градски цикъл, независимо от модела (с 3 или 5 врати) и трансмисията (4-5 скорости). Моделите ES (energy saving) имат някои изменения в детайлите за по-ниско въздушното съпротивление, а също и различна трансмисия допълнително намаляващи разхода на гориво . Uno прави впечатление и с доброто окачване и лекота на управление, но първите модели са с не дотам добри сглобки на купето, което често корозира. Този проблем е решен при моделите след 1991 г., при които голяма част от купето вече е поцинковано. Мястото на водача е доста удобно, а вътрешното пространство е голямо за автомобил от този клас. Багажникът не е особено голям - 250 л., но задните седалки се свалят и багажния обем достига 1 куб.м.

През Май 1983 се появява дизеловият модел 45 D (1300 куб.см, 45 к.с), а през Октомври е представен модела - Uno-matic 70, който през 1987 г. става база на Selecta (1116куб.см,58 к.с).

През април 1985 г. е пуснат модела Uno turbo i.e. (1299/1301 куб.см, 105 к.с), който успешно се конкурира с Peugeot 205 GTI. През 1987 г. моделът е снабден с катализатор, а модификацията Antiskid е снабдена с ABS.

През лятото на 1985 г. е представен новия двигател FIRE (999 куб.см, 45 к.с), тежащ по-малко и използващ по-малко части от старите двигатели на Uno. Максимална скорост, която достига този двигател е 145 км/ч., той има нисък разход на гориво (4.5 л./100 км., 6.2 л./100 км. в градски цикъл) и обикновено изкарва повече от 200 000 км. без големи ремонти. Двигателя FIRE е признат за един от най-добрите до този момент в своя клас. По същото време мощността на двигателите 1116 куб.см. на модела 55, е повишена до 58 к.с., а самият модел е преименуван на 60.

През 1987 г. се появява Uno 70 Turbodiesel(1367 куб.см), а модела 60 D е снабден и с двигател 1697 куб.см (58 к.с). Следващият нов модел на Uno е 75 i.e. cat (1498 куб.см, 75 к.с), оборудван със система за електронно инжекционно впръскване на горивото Bosch L-Jetronic и катализатор.

В Бразилия Uno се произвежда с някой изменения в дизайна на купето,а някои от моделите имат независимо задно окачване CS и др. Там се произвежда също и модификацията Duna.

Второто поколение Fiat Uno се появява през Септември 1989 г. Колата е с доста променен външен вид (нова решетка, задна врата, капак на двигателя, броня, предни фарове и др.), намален коефициент на съпротивление - 0.30 и много подобрения. Двигателите са - 903 куб.см., 999 куб.см.FIRE (снабден с инжекционна система и катализатор при някои модели), новия 1108 куб.см. FIRE (56 к.с) - също с инжекционна система и катализатор, 1372 куб.см. (71 к.с) на модела 70 i.e. и стария 1498 куб.см. Моделът Turbo също е с нов двигател - 1372 куб.см (112 к.с.), който през 1991 г. е снабден с катализатор.

Към досегашните дизелови двигатели през 1990 г. е добавен двигателя 1929 куб.см. (60 к.с) с EGR (Exhaust Gas Recirculation) устройство за намаляване на вредните емисии газове.
През 1991 г. двигателя 1498 куб.см също е снабден с катализатор и дава начало на модела 1.5 i.e ,а през 1993 г. се появява още една версия с двигател FIRE - 1108 куб.см (50 к.с).

Макар да няма стандартни вградени екстри Fiat Uno има много специални издания - Hobby, Rap, Rap Up, Turbo i.e Racing, Formula, Estivale, Cosy, Seaside, Targa, Brio..., стандартно оборудвани с кожен салон, климатик централно заключване и др.

Uno се произвежда в Италия до 1995 г., когато е заменен от Fiat Punto. След тази дата колата се произвежда още няколко години в заводите на Fiat в Полша, Турция и Египет.
Общият брой на произведените коли марка Fiat Uno в Италия надхвърля 6 000 000 бр.

Ако имате нужда от надежден, икономичен и лесен за поддръжка градски автомобил Fiat Uno е отлично решение.

+ Икономична, евтина и лесна поддръжка, добри двигатели, просторно за този клас купе.

- Слабо окачване, чести дефекти на електрониката, корозия на моделите преди 1990г., проблеми със запалването през зимата, течове на масло от двигателя, малък багажник.

:arrow: https://www.automobile-catalog.com/mode ... #gsc.tab=0 - Технически характеристики на Fiat Uno
Fiat Uno(146E) 1.0 i.e S - "powered by FIRE 8V"
Fiat Idea(350) 1.9 mJet 8V 'Emotion'
Fiat Bravo(198) 1.4 tJet 120 'Emotion'
Fiat Punto(188) 1.2 16V 'ELX Speedgear'
Fiat Regatta 1.9 DS

Заключено